czwartek, 27 września 2012

Co się ze mną dzieje...

Nie wiem, co się ostatnio ze mną dzieje.. ;)

Oczywiście do poprzedniego posta pt Dwa wyzwania i mini kursik zapomniałam dodać kursu :D

A więc Panie, Panowie.. przedstawiam mój pierwszy! Kurs na kopertę 3d :)

A oto on!

Potrzebne będą:
- kartka z bloku technicznego A3 lub bristolu, wielkość zależy od waszej kartki
- papier ozdobny (około 2 arkuszy)
- nożyczki, klej, linijka
- wstążka - ok 30cm


Zaczynamy od zmierzenia kartki. Wymiary kartki ZAWSZE z każdej strony powiększamy o kilka milimetrów - ja zawsze dodaję ok 5mm czyli jeśli kartka ma 135x135x25mm to kopertę robię do wymiaru 140x140x30mm.

Znając wymiary naszej kartki przystępujemy do rozrysowania szablonu. Poniżej przedstawiam wam szablon, który zawsze będzie się sprawdzał - wystarczy zmienić w nim wymiary :) Pamiętajcie, aby dostosowując grubość kartki (oznaczona literką C) zmienić ją w każdym miejscu! Nie chcemy, by jedna klapka koperty miała wysokość 30 a druga 20 mm :)



Widoczne na szablonie linie ciągłe, to linie cięcia. Linie przerywane są natomiast liniami zagięć.

UWAGA istotna wskazówka! Klapka górna i dolna muszą się ze sobą "zetknąć' po sklejeniu koperty (będzie to widoczne w późniejszej części kursu), dlatego też istotne jest aby pamiętać, że łącznie muszą mieć więcej niż bok B.

Dla przykładu, jeśli koperta ma mieścić (po doliczeniu dodatkowych miar o których była już mowa) kartkę która ma 15 cm długości (tu bok B) i 3 cm wysokości, to odmierzamy kolejno:

x cm + 3cm (C) + 15 cm (B) + 3cm (C) + y cm
W tym przypadku x i y muszą mieć co więcej niż 15cm - czyli np 10 + 6, lub 9 + 8. To jak będzie wyglądała koperta zależy od was. Czy wolicie aby klapka przednia sięgała aż do samego dołu, czy kończyła się w połowie. Efekt pokażę na różnych przykładach - zdecydujcie sami!


Po wycięciu i zagięciu według linii pokazanych na szablonie, otrzymujemy:


Miejsce w którym mamy dwa dodatkowe skrzydełka będzie dołem koperty. Przystępujemy więc do sklejenia skrzydełek z dolną klapką, o w ten sposób:



Następnie to samo robimy z drugiej strony naszej koperty. Gdy już to zrobimy, koperta w sumie nabrała już właściwego kształtu. Teraz przecinamy wstążeczkę na pół i przyklejamy - jedną część do klapki górnej, drugą to tyłu koperty i od spodu. UWAGA! Nie przyklejamy na "przedniej części" koperty - gdyż wtedy nie da się wstążki zawiązać.


Następnie przystępujemy do zrobienia pomiarów wszystkich boków, które chcemy okleić i docinamy odpowiednie kawałki papieru. Ja zwykle w takich sytuacjach korzystam ze skrawków które są tu bardzo pomocne :)


I na koniec, naklejamy wszystkie kawałki papieru w odpowiednie miejsca :) Pudełko-koperta prawie skończona!


Opcjonalnie można zamaskować miejsce wystawania wstążeczki górnej jakąś wycinanką z dziurkacza czy wykrojnika, bądź też kwiatkiem. Ja zwykle w tym miejscu umieszczam dedykację, dla kogo jest kartka - w ten sposób mogę przygotować sobie uniwersalne kartki - a jednocześnie umieścić na nich personalizację gdy zajdzie taka potrzeba :)

Efekt końcowy wygląda tak:



Do wykonania zarówno kartki jak i koperty użyłam papierów z najnowszej kolekcji Magicznej Kartki - Pożegnanie Lata :)

A tak wyglądają inne koperty które wcześniej stworzyłam:



Dziękuję, jeśli dotrwaliście do końca :) Mam nadzieję, że moje wypocinki zainspirują was do takiego właśnie sposobu opakowywania kartek :)
Przepraszam za chaotyczność w kursie, ale.. jak już pisałam, jest to mój pierwszy raz!:))

Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru :)

9 komentarzy:

  1. Super kursik! na pewno skorzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny kursik, na pewno wykorzystam - dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurs świetny. Szukałam ostatnio alternatywy dla pudełka z okienkiem na kartkę, i ten patent idealnie się sprawdzi, a jest bardzo efektowny.

    OdpowiedzUsuń
  4. super, extra, z kursu chętnie skorzystam. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale super :) Zapewne skorzystam, dziękuję za świetny kurs :)

    OdpowiedzUsuń
  6. superowy pomysł i wykonanie, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiem, wiem że moja kopertka zrobione wg twojego kursu wymaga jeszcze dopracowania, ale to moje pierwsze pudełeczko zrobione od A do Z.Kurs świetny, polecam wszystkim.
    http://barbaratoja.blogspot.com/2016/08/zakupy-i-koperta.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Prosty i przejrzysty kurs- lubię proste rozwiązania i na pewno skorzystam do moich wielowarstwowych kartek ;) Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń